چرا سوریه برای ما مهم است؟
سرخسی ها
سیاسی اجتماعی مذهبی. فرهنگی

 

چرا سوریه برای ما مهم است؟
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۱ ساعت ۱۴:۰۶
دکتر سید محمد سید افقهی کارشناس مسائل بین الملل معتقد است:  باید به این که وضع سوریه بر امنیت ملی ما اثر می گذارد، برسیم. بشار اسد اگر پیروز شود، روی ما مستقیم اثر مثبت می گذارد و اگر شکست بخورد ما به دردسرهای جدی می افتیم.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری دانشجویان مستقل،در دومین روز اردوی آموزشی تشکیلاتی اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل که با حضور 500تن از فعالین دانشجویی در مشهد مقدس در جریان است، دکتر سید محمد سید افقهی  با حضور در این اردو به تبیین مفهوم اقتصاد مقاومتی پرداخت.


ما میخواهیم همین مفاهیم انقلابی، شعارها و ارزش های دفینه شده اسلام، فضیلت های اسلام و ابعاد مختلف و سازنده و  حیات بخش اسلامی را می خواهیم احیا کنیم
یک نکته قبل از کلیپ عرض می کنم: دکتر یزدی یکی از رهبران نهضت آزادی است که جزو جبهه مخالف بوده و گاهی زندان می‌افتد، گاهی آزاد می‌شده و یک سری حرف‌هایی می‌زده که نظام با او برخورد می‌کرده است؛ او اوایل انقلاب که وزارت خارجه انقلاب را عهده دار بود، خدمت امام رفت و خدمت امام عرضه داشت که الان با بعضی کشورهای همسایه تاحدودی ارتباط برقرار می کنیم و مذاکره می کنیم، می خواهیم به آن ها نزدیک شویم و برای اینکه انقلاب خود را به آن ها عرضه کنیم آن ها می ترسند، می پرسیم چرا احتیاط می کنید و به ما نزدیک نمی شوید؟ می گویند شما می خواهید انقلاب خود را به ما صادر کنید.

 کشور ما یک کشور امن و آسوده  و راحت است و مشکلی نداریم که بخواهیم انقلاب  کنیم.چرا می خواهید انقلاب خودتان را به ما صادر کنید. کویت، امارات، بحرین که می رویم همین حرف را می زنند.ما چکار کنیم؟ حضرت امام فرمودند: آقای یزدی اولا انقلاب صادر شد، و بعد هم فرموند: ما وقتی می گوییم انقلابمان را صادر می کنیم منظورمان توپ و تانک که نیست.همین مفاهیم انقلابی، شعارها و ارزش های دفینه شده اسلام، فضیلت های اسلام و ابعاد مختلف و سازنده و حیات بخش اسلامی را می خواهیم احیا کنیم، این حرف بدی است؟ مگر کسی از این حرف ها بدش می آید؟ ما می گوییم مرگ بر دیکتاتوری مگر مرگ بر دیکتاتوری چیز بدی است؟ ما عدالت می خواهیم. مگر این چیز بدی است؟

پیرو دعوت امام از مردم که قیام کنید، الحمدالله قیام کردند. بعد این گوله انقلاب و بیداری اسلامی از تونس شروع شد به لیبی، مصر، اردن، سوریه، بحرین و یمن حرکت کرد.
ممکن است بپرسند این مدرک و حرف ها  کجاست که امام گفتند انقلاب ما صادر شد؟ فیلمش الان موجود است.تازه انقلاب ما پیروز شده بود حضرت امام خطاب به انور سادات که آن موقع حسنی مبارک روی کار نبود، فرمود: اگر ملت مصر هم مانند ایران قیام کنند قطعا پیروز خواهند شد.انقلاب دیگر صادر شد.منتهی بازخورد این پیام سی و سه سال بعد به ما برگشت.چون وضع مصر اصلا در یک صندوقچه آهنین بود، از یک طرف آمریکا از یک طرف رژیم صهونیستی و از طرف دیگر عربستان با تطمیع پولهایش و از طرفی در داخل، رژیم پلیسی  سخت نظامی حاکم بر گرده مردم، وجود داشتند. آرام آرام پیرو دعوت امام از مردم که قیام کنید، الحمدالله قیام کردند. بعد به تدریج این گوله انقلاب و بیداری اسلامی از تونس شروع شد به لیبی، به مصر، اردن، سوریه، به بحرین و به یمن حرکت کرد.

  از کجا بفهمیم که بیداری اسلامی به بار نشسته است؟ 
یکی از مسایلی که مطرح است این است که آیا این اتفاق بیداری هست یا نه؟ ما باید به این سوال پاسخ بدهیم. اگر این بیداری است و توهم توطئه نیست، چه کسی می گوید صفتش اسلامی است.مردم شاید برای معیشت شان، برای فقر، بیکاری و حتی عدالت قیام کردند.از کجا بفهمیم این بیداری اسلامی است؟ درست است که اکنون مقام معظم رهبری این را فرمودند؛ اما ما باید آن را تحلیل کنیم، کورکورانه که نمی توانیم پیروی کنیم. ایشان می فرمایند باید بصیرت داشته باشید.می خواهیم نقد کنیم ببینیم بیداری هست یا نیست. علایم بالینی وجود دارد؟  این را باید تحلیل کرد؛ چون باید دفاع کنیم یا چرا باید همسو بشویم یا کنار بکشیم و تماشا کنیم. یا باید اجتناب کنیم و بگوییم که اصلا نه بیداری است و نه اسلامی، بلکه بهار عربی است. و ما نمی گوییم بهار عربی،  کشورهای عربی می گویند بهار عربی است.

رهبر انقلاب در جریان بیداری اسلامی چه اقداماتی انجام داده‌اند؟
سوال بعد این است که جایگاه انقلاب اسلامی ما کجاست؟ چرا مقام معظم رهبری وقتی فرایند بیداری اسلامی شروع شد، تمام قد خودشان را با این مسئله درگیر کردند؟ یک دلیل این است خودشان وقتی اولین همایش برگزار شد، آمدند تحلیل کردند و بعد به آقای ولایتی دستور دادند دبیرخانه تشکیل دهید و تمام جزییات و تحولات را کشور به کشور باید آنالیز کنید و گزارش دهید. افزون بر این چند همایش سراسری از سطح دنیا چه جهان اسلام چه غیر اسلام افراد را دعوت کردند. اولین همایش نیز همان همایش بیداری اسلامی بود که تمام سران گروه های اسلامی، احزاب، متفکرین، اندیشمندان، رهبران جنبش های آزادی بخش را از سراسر دنیای اسلام دعوت کردند. خودشان نیز تشریف آوردند و صحبت کردند. بعد از آن همایش بیداری اسلامی و زنان، بیداری اسلامی و جوانان، بیداری اسلامی ادبا و شعرا، بعد بیداری اسلامی و اساتید دانشگاه که همین اواخر بود، برگزار شد.

جریان از چه قرار است؟! دارند ریل گذاری و مدیریت می کنند. آقا اوایل بیداری اسلامی فرمودند: ما الان در آستانه ورود به پیچ بزرگ تاریخ هستیم این به چه معناست؟  این یعنی امت اسلامی مسیر خطایی را طی می‌کرد و وادارش کرده بودند که این مسیر را برود، بعد بیدار شد و فهمید مسیر را اشتباه می‌رود حالا از مسیر خطا برگشته و می‌خواهد به یک پیچ صحیح که آن را به دارالسلام می رساند وارد شود. چه کسی باید این پیچ را ریل‌گذاری کند؟ اگر ما امروز ریل‌گذاری نکنیم، دوباره امریکا برمی‌گردد ریل‌گذاری می‌کند و یک پیچ می‌دهد و دوباره سر راه اول.

شما به اخباری که می شنوید و بیانات آقا دقت کنید؛ کمتر دفعه‌ای است که آقا صحبت بکنند و یادی از بیداری اسلامی نکند. امکان ندارد. ما آمار داریم و ایشان هم تعمد دارند. چرا؟ چون می فرمایند این یکی از فرصت‌های طلایی تاریخ اسلام است.هفت هشت کشور با هم یک دفعه قیام کردند.از شخص معظم رهبری تا پایین‌ترین کارشناس‌ها، رسانه‌ها، سایت‌ها، مجله‌ها، دانشگاه‌ها، وزارت‌خارجه، اطلاعات و سپاه همه درگیر این بیداری اسلامی شدند. چرا باید خودمان را اینقدر درگیر کنیم؟ چون مستقیما به امنیت ملی کشور ما مربوط است.چرا آقای ولایتی در یکی از مصاحبه هایش گفت: بشار اسد برای ما خط قرمز است. آیا واقعا ارزش دارد که انقلاب اسلامی به این عظمت بیاید خودش را هزینه یک فرد به نام بشار اسد بکند؟ هم وزیر دفاعمان و هم آقای ولایتی گفتند اگر به سوریه حمله نظامی شود یعنی به ایران حمله شده است. یعنی امینت ملی ما، وضعیت ژئوپولوتیک (جغرافیای سیاسی) ما، آینده ما بسته به وضع سوریه است. این را فقط ما نگفتیم.روس ها هم گفتند: از همین نقطه، از همین جا، سرنوشت سیاسی آینده جهان و نقشه جدید از اینجا باز تعریف می شود. پس روس ها قربه الی الله و به خاطر زاویه دید چشم بشار اسد این کار را نکرده اند.
 
چرا تا این حد سوریه برای ما اهمیت دارد؟

داستان هایی پشت پرده است.آنها با آمریکا در یک بردار درگیر هستند که به‌آنها گفته می شود بازیگران بین‌المللی. ما در سطح منطقه درگیر هستیم، به ما می گویند خط مقاومت و در داخل سوریه سر تسلط، توزیع قدرت در داخل همین درگیری است. پس داستان سوریه سه لایه است یک لایه نیست.حتما باید این سه لایه را بدانید.باید حیثییات و زیر ساخت های تحلیل این سه‌لایه را بدانیم. وگرنه یا انتفاد می کنیم یا تایید کورکورانه و یا سکوت می کنیم.باید به این که وضع سوریه بر امنیت ملی ما اثر می گذارد، برسیم. بشار اسد اگر پیروز شود، روی ما مستقیم اثر مثبت می گذارد و اگر شکست بخورد ما به دردسرهای جدی می افتیم.

بنابراین ما نمی‌توانیم به این بیداری اسلامی هم به لحاظ امنیت‌ملی و هم به لحاظ اقتصادی و هم به لحاظ بین‌المللی و منطقه‌ای بی‌تفاوت باشیم. هشت کشور با هم قیام کردند و جبهه فشار دشمن از روی ایران تبدیل به هشت جبهه شد.  بنابراین باید بدانیم وضع و جایگاه انقلاب های بیداری کجاست؟ چگونه است؟

  دیگر کشورها در بیداری اسلامی چه جایگاهی دارند؟

از آن طرف یکی از معضلات تحولات منطقه که پارادوکس ما موضع گرفته، کشور ترکیه است. چرا ترکیه اینقدر خودش را آلوده به مسئله سوریه کرد؟ سامانه موشکی ناتو و 850کیلومتر مرز ترکیه را در اختیار صهیونیست‌ها قرار داد. از هر طرف که توانسته است، وارد شده و  به بشار اسد ضربه می زند تا او سرنگون شود. باید آنالیز شود ترکیه که بهترین روابط را داشت، الان به دنبال چیست؟ ترکیه که ده سال غیر از روابط رسمی و دیپلماتیک، خانواده بشار اسد با خانواده رجب طیب اردوغان رفت و آمد داشتند. چه شد که اردوغان یک دفعه تحریک شد؟ حالا بحث قطر و عربستان را بگذاریم کنار که خیلی نقشی ندارد حمال الحطب  هستند. باید این کشورهای بازیگر اصلی را بررسی کنیم.

عوامل بیداری اسلامی در کشورها چه چیزی بوده است؟
ما عوامل را به سه دسته تقسیم می‌کنیم تا هیچ جایی برای این که چیزی از قلم بیفتد نماند.نمی‌گویم که تمام این عوامل اینجا وجود دارد ولی عمده عواملی که می شود رویش بحث کرد را برایتان بیان می کنیم.

عوامل اولیه، عوامل میانی و عوامل اساسی در بیداری اسلامی
عوامل اولیه، به چند دسته تقسیم می شود. یکی بحث مطالبات صنفی-دانشجویی، چه کارگری و چه کارمندان و چه کشاورزان.بحث فقر و بیکاری و بحث گسترش فساد مالی و مافی اقتصادی، رانت‌خواری، بی عدالتی اجتماعی که در همه کشورها وجود دارد.من از کشور خودمان شروع میکنم و انتقاد می کنم.همان پرونده 3 هزار میلیارد تومان که بسیاری از دستگاه های مملکت و حتی شخص خود مقام معظم رهبری دخالت کردند.تازه این مملکتی است که در راس آن یک فقیه عادل، زاهد، شجاع، نترس، رک و زاهد از دنیا است و دستور پیگیری می دهد.وای به حال کشورهایی مثل عربستان صعودی، قطر و بحرین که اصلا از راس نظام دزد هستند تا آبدارچی. چه کسی می خواهد دنبال تحقق عدالت باشد؟

عوامل میانی از نظر ارزشی، ارزشمند‌تر از عوامل اولیه هستند، بحث آزادی‌های سیاسی، مطبوعات و احزاب که چگالی اینها از چگالی عوامل اولیه ارزشمند‌تر است. بحث مبارزه با وابستگی کشورهایشان نظام‌ها و رژیم‌هایشان به سلطه جهانی است، بحث تداول و انتقال قدرت به صورت موروثی است. در سیستم پادشاهی و امیری و شیخ‌نشینی و هم در سیستم جمهوری کم‌کم دارد متاسفانه موروثی می شود. بحث تحقق نظام‌های مردم‌سالار در صورتی دموکراسی است که معطوف به ارزش‌های خودشان باشد نه اینکه دموکراسی وارداتی را از شرق یا غرب وارد بکنند و بحث تحقق عدالت اجتماعی که هسته مرکزی قیام است و این همان هدف غایی و محوری مردم است. مردم می خواهند به اسلام برگردند نه به اسلام عربستان صعودی نه به اسلام آمریکا که یک دستش در دست اسرائیل و دست دیگرش در دست ناتو است. اسلامی را می خواهند که حضرت امام برای آن تعریف کردند و تفکیک کردند. امروز دو اسلام داریم یک اسلام آمریکایی و یک اسلام ناب محمدی، اسلامی را می خواهند که حاضر است مقاومت کند و بایستد حتی اگر کتک بخورد؛ مثل 8 سال دفاع مقدس که ما را زدند، ولی ما ایستادیم.

نه شرقی، نه غربی، جمهوری اسلامی
بازرگان آدم خوب و پاک طینتی بود، ولی کج سلیقه سیاسی بود و انحرافات سیاسی داشت.آقای بازرگان و کل اعضای نهضت آزادی به امام گفتند: آقا برای اینکه ما نشان بدهیم انقلاب ما انقلاب واپس‌گرا نیست بیاییم اسم انقلاب و اسم جمهوری اسلامی را بگذاریم: "جمهوری دموکراتیک اسلامی ایران". ولی امام (ره) فرمودند: نه، وقتی می گوییم جمهوری دموکراتیک اسلامی ایران یعنی اسلام دموکراسی ندارد و دیگر اینکه کدام دموکراسی آقای بازرگان؟ دموکراسی وابسته به شرق را می خواهید بچسبانید به اسلام یا غرب را؟ چون الان دموکراسی یک چیز متکثر و متنوع و متعدد و حتی بعضی اوقات دموکراسی‌ها بر علیه هم می جنگند. جمهوری اسلامی نه یک کلمه زیاد و نه یک کلمه کم. چون وقتی می گوییم جمهوری یعنی حق رای مردم و این یعنی دموکراسی و وقتی می گوییم اسلامی، مشروعیت به نظام می‌دهی. و وقتی می گویی جمهوری، مقبولیت به نظام می دهی.

بعضی وقت ها مشروعیت هست اما مقبولیت نیست؛ که می شود علی بن ابی طالب (ع)؛ وقتی خلیفه اول و دوم و سوم، ابوبکر و عمر و عثمان خلیفه بودند، علی (ع) ولی امر مسلمین نبود؟ این خلفا ولی امر مسلمین نبودند ولی امام علی (ع) هیچ کمک نداشت.وقتی مردم بعد از مرگ عثمان آمدند، جمهوری اسلامی یا همان خلافت اسلامی شد. علی مشروعیت داشت ولی خانه نشین بود و نمی توانست حکم خدا را اجرا بکند. آنها که شرایط را داشتند، مردم را منحرف می کردند و مردم هم تحت تاثیر آنها قرار گرفته بودند. الان هم ما جمهوری اسلامی داریم. یعنی هم حق رای مردم محفوظ است ولیکن رای مردم در چهارچوب شریعت اسلام تعریف می شود. و گرنه مثل کشور های شرقی و یا غربی می شویم.بالاخره باید زیر بار شرق یا غرب برویم ولی ما از ابتدا گفتیم: "نه شرقی و نه غربی، جمهوری اسلامی".

اگر صفت اسلام را برداریم، مثل بعضی از موج سبزی‌ها که گفتند: استقلال، آزادی، جمهوری ایرانی؛ می خواستند دوباره به دموکراسی غربی بروند. و این زیر بنای اسلام را نابود می کنند.بنابراین مردم می خواستند به ارزش های والای اسلام، با مکانیزیم نه شرقی، نه غربی و با تاکتیک‌ها و تکنیک‌های ولایت فقیه، برگردند. چون ولایت فقیه خودش یک تئوری مستقلی نیست و امتداد امامت است که آن نیز امتداد رسالت، و رسالت نیز امتداد توحید است. یعنی هیچ حلقه مفقوده‌ای بین نظام جمهوری اسلامی ایران و توحید ربوبی وجود ندارد.
 

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





چهار شنبه 25 بهمن 1391برچسب:چرا سوریه برای ما مهم است؟, :: 23:46 :: نويسنده : ذوالفقاری

درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید
آخرین مطالب
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان سرخسی های هوادار قالیباف و آدرس sarakhsghalibaf.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان



نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 544
بازدید دیروز : 80
بازدید هفته : 898
بازدید ماه : 895
بازدید کل : 56523
تعداد مطالب : 383
تعداد نظرات : 2
تعداد آنلاین : 1